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  • Quantitative Wissenschaftsforschung

    Quantitative research on the science sector

    The science sector has been acquiring great significance for more and more areas of our society. This makes it all the more important for the science system to be structured and funded as advantageously as possible. To an increasing degree, questions regarding the quality and productivity of science and research are being addressed with the help of indicators from which information about quality, the factors that define it, and the factors that bring it about can be derived. One aim of the funding line "Quantitative research on the science sector" is to make even better use of such indicators' value for research on the science system – and, in the process, to develop new indicators where appropriate.


     more: Quantitative research on the science sector.

  • Eröffnung Forschungsdatenzentrum

    Forschungsdaten für die Wissenschaft

    Das Deutsche Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW) bietet ab sofort Befragungsdaten über sein neues Forschungsdatenzentrum an! Damit stehen diese nun Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern für weitere Forschungen zur Verfügung.

    Zu den Datensätzen zählen das Studienberechtigtenpanel, das Absolventenpanel, die Sozialerhebung sowie das Promoviertenpanel. Der Datenbestand wird in den kommenden Monaten weiter wachsen. Alle Daten werden als Scientific Use Files (SUF) beziehungsweise Campus Use Files (CUF) zur Verfügung gestellt. Gefördert wurde der Aufbau des FDZ mit Mitteln des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF).

     more: Forschungsdaten für die Wissenschaft.

  • Digitale Hochschulbildung

    Research on digital higher education

    How valuable is the role played by online-supported teaching and learning methods at higher education institutions? What added value do they provide, and what technical, didactic and organisational obstacles need to be overcome in connection with them? The funding line "Research on digital higher education" ("Forschung zur digitalen Hochschulbildung"), which was announced by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) in February 2016, focuses on higher education institutions' current e-learning practice. In addition, it studies the potential applications of new technical developments from other societal areas.

     more: Research on digital higher education.


CREST

Studiengänge im Ausland

Master of Science and Technology Studies

MPhil - Master of Science and Technology Studies 

University of Stellenbosch, South Africamore: Master of Science and Technology Studies.

ISSI

ISSI

International Society for Scientometrics and Informetrics 

Leuven, Belgienmore: ISSI.

CIHE2

Studiengänge im Ausland

Master of International Higher Education

Master of Arts (M.A.) - Master of International Higher Education 

Boston College, USAmore: Master of International Higher Education.

Universität Ulm

Studiengänge im Inland

Innovation and science management

Master of Science (M.Sc.)/Diploma of Advanced Studies (DAS)/Certificate of Advanced Studies (CAS)/Zertifikat - Innovations- und Wissenschaftsmanagement  

Universität Ulmmore: Innovation and science management.

Wissenschaftsmarketing

Studiengänge im Inland

Wissenschaftsmarketing

Master of Science (M.Sc.) - Wissenschaftsmarketing 

Technische Universität Berlinmore: Wissenschaftsmarketing.

pastis_foto

Institute im Ausland | Interview mit Prof. Dr. Federico Neresini

Understanding Social and Cultural Processes by Research on Science, Technology and Innovation

The Research Institute PaSTIS (Padova Science Technology & Innovation Studies) in Italy - founded in 2008 – has dedicated its research to science and technology in a broader sense, including innovation studies, science communication and the analysis of cultural contexts in which science and technology are embedded. 

Prof. Federico Neresini, director of PaSTIS and Full Professor of Scociology at the University of Padova, has answered the questions of the WiHo-Editors. His research focuses on various topics of Science, Technology and Society.more: Understanding Social and Cultural Processes by Research on Science, Technology and Innovation.

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Institute im Ausland

Pa.S.T.I.S.

Padova Science Technology & Innovation Studies 

University of Padova, Italymore: Pa.S.T.I.S..

Institute im Inland | Interview

Armin Grunwald leitet das Institut für Technikfolgenabschätzung und Systemanalyse (ITAS) am Karlsruher Institut für Technologie (KIT) und hat eine Professur für Technikphilosophie und Technikethik inne. Als Leiter des Büros für Technikfolgen-Abschätzung (TAB) berät er zudem den Deutschen Bundestag und seine Ausschüsse in Fragen des wissenschaftlich-technischen Wandels. Seine Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich der Nachhaltigkeit, Technikfolgenabschätzung und Ethik neuer Technologien.  

ITAS

Institute im Inland

ITAS

Das Institut für Technikfolgenabschätzung und Systemanalyse (ITAS) betreibt problemorientierte Forschung in politik- und gesellschaftsberatender Absicht. Dazu werden Technologien und Innovationsprozesse nicht nur hinsichtlich ihrer Chancen und Risiken analysiert und bewertet – vielmehr liegt der Schwerpunkt auch auf den gesellschaftlichen Voraussetzungen von Technikentwicklung und Innovationshandeln. more: ITAS.